Stručný popis průběbu realizace projektu
Projekt měl sloužit k prohloubení nabídky dalšího vzdělávání v MSK a to prostřednictvím vytvořené ucelené koncepce "Firemní Akademie" založené na kvalitě, efektivitě, systematičnosti a komplexním přístupu k RLZ ve firmách, vytvoření ucelené sady 100 technik pro rozvoj 10-ti klíč. kompetencí trhu práce a zaškolení lektorů, metodiků a konzultantů dalšího vzdělávání (a to jak žadatele, tak firem) do zavádění a fungování této koncepce vč. vytvoření 10-ti ks distančních opor a zaškolení interních lektorů.
V průběhu projektu některé rozvojové aktivity navazovaly, jiné se průběžně prolínaly.
Týmy konzultantů žadatele pracovaly průběžně na tvorbě knižní publikace Tvorba firemní akademie, která byla vytvořena v tištěné i elektronické podobě. Spoluautory této publikace byli také uznávaní personalisté, osobnosti a odborníci z oblasti rozvoje lidského potenciálu a přispěli konkrétními příklady z firemní praxe k jednotlivým kapitolám knížky. Publikace má 180 stran a je doplněna, jak pestrou metodickou strukturou, tak otázkami k zamyšlení, testy, návody na aplikaci a příklady osvědčené praxe.
Další týmy konzultantů a tvůrců pracovaly na vývoji technik k rozvoji 10-ti klíčových kompetencí, které jsou zaměstnavateli nejvíce požadovanými u svých zaměstnanců. Jednalo se o vytvoření jak tréninkových plánů, tak manuálů pro účastníky i lektory, distanční znalostní a sebeuvědomovací studium a testy, natočení 5-ti krátkých výukových videoklipů se špatným a správným příkladem, které se budou ve výuce k těmto kompetencím používat.
Tyto vytvořené manuály byly následně pilotně ověřovány pracovníky firem a organizací z Moravskoslezského kraje. Každá skupina cca 12-15 pracovníků pilotně vyzkoušela rozvoj technik jedné z deseti kompetencí, vyzkoušela si vytvořené distanční studium a testy a zhodnotila či připomínkovala jak formu studia, obsah, metodiku výuky, manuály a e-learningové studium z uživatelského pohledu.
Následné připomínky poté byly lektory a tutory zakomponovány, tudíž probíhala průběžná přepracování a inovace vytvořených manuálů, tréninkových plánů, minutových scénářů, grafika, vzhled manuálů apod.
V zapojených organizacích se rovněž vyselektovaly skupiny interních lektorů či koučů/mentorů, kteří si ve svých organizacích vedou odborná školení, školení BOZP, školení produktová apod. S touto skupinou cca 50-ti interních lektorů jsme spolupracovali na rozvoji klíčových lektorských kompetencí v průběhu 7-mi dnů, v rámci nichž si upravovali své programy školení směrem ke zvýšení jejich atraktivity, interaktivity a evaluace efektů. Na závěr jejich rozvoje probíhala zkouška s ukázkami jimi vedených a inovovaných kurzů.
Další klíčovou aktivitou, která probíhala dlouhodobě, byl rozvoj konzultantů a lektorů žadatele.
15 klíčových lektorů prošlo zaškolením do všech vyvíjených technik 10-kompetencí, prošli dvěma dny Development centra a byli zaškolení do metodiky vyhodnocování a měření efektů vzdělávání včetně knížky Koncepce firemní akademie a absolvovali třídenní kurz k této publikaci.
Průběžně probíhaly také workshopy k HR problematice s personalisty, HR manažery a interními lektory. V rámci této aktivity jsme zrealizovali v těchto 10-ti organizacích Moravskoslezského kraje audit procesu RLZ, do kterého byli zapojeni klíčoví lidé jak z personalistiky, vedení společnosti, tak vnitřní zákazníci tohoto procesu a byla tak naplněna 360-tková zpětná vazba.
Dále jsme navázali pracovními workshopy, tutoriály a samostudium koncepce firemní akademie.
Personalisté v průběhu těchto setkání tvořili vlastní modely a projekty fungování firemních akademií ve svých firmách.
V závěru projektu proběhly náhledy lektorů žadatele na realizovaná inovovaná školení v zapojených organizacích a následoval jednodenní workshop k podání zpětné vazby a procvičení chybně pojatých technik a diskutovány možnosti dalšího zlepšování interfiremní výuky.
Projekt byl ukončen závěrečnou konferencí, na které vystoupili jak vedoucí projektu, tak lektoři žadatele i firem a představili příchozím výstupy projektu a náměty na další rozvoj potenciálu organizací.